Vedtægter for Kulhuse Saunalaug


§ 1. Navn og hjemsted  

Foreningens navn er Kulhuse Saunalaug. Foreningen blev stiftet den 17. maj 2021. Foreningens hjemsted er Frederikssund Kommune.


---


§ 2. Formål 

Foreningens formål er at etablere og drive en sauna på Kulhuse Havn for at fremme sundhed og velvære, skabe socialt samvær og fællesskab samt udbrede kendskabet til saunakultur.


---


§ 3. Medlemmer  

Som medlem kan optages enhver person over 15 år, der har aktiv interesse for og vil deltage i foreningens formål.  

  • Bestyrelsen fastlægger vilkår for indmeldelse og administrerer medlemslister og eventuelle ventelister.  
  • Medlemmer skal følge de gældende ordensregler vedrørende anvendelse af sauna og øvrige aktiviteter.  
  • Ved overtrædelse af reglerne kan bestyrelsen bortvise et medlem med øjeblikkelig virkning. Medlemmet kan få sin bortvisning afprøvet på den næste generalforsamling.  
  • Kontingent tilbagebetales ikke ved bortvisning eller eksklusion.  
  • Medlemmer hæfter kun for foreningen med deres kontingent.  
  • Medlemmet kan til enhver tid udtræde af foreningen. Eventuelt overskydende kontingent refunderes ikke.


---


§ 4. Kontingent  

  • Medlemmer betaler et af generalforsamlingen fastsat årskontingent for et regnskabsår.  
  • Bestyrelsen fastsætter vilkår for opkrævning og indbetaling af kontingentet, som kan ske gennem analoge eller digitale systemer.


---


§ 5. Regnskab og revision  

  • Foreningens regnskabsår går fra 1. juni til 31. maj.  
  • Bestyrelsen afgiver driftsregnskab og status til revisor senest den 15. juli.  
  • Det reviderede regnskab, forslag til budget for det kommende år og kontingent skal være fremsendt til medlemmerne senest samtidig med indkaldelse til den ordinære generalforsamling.


---


§ 6. Generalforsamlingen  

  • Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og beslutningsdygtig uanset fremmødt antal.  
  • Ordinær generalforsamling afholdes årligt, normalt inden den 15. september.  
  • Meddelelse om tid og sted for generalforsamlingen sendes digitalt til medlemmerne senest 3 uger før mødet.  
  • Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 14 dage før mødet.  
  • Dagsorden med bilag offentliggøres på foreningens side senest 8 dage før generalforsamlingen.  


Dagsorden for den ordinære generalforsamling:  

1. Valg af dirigent og referent  

2. Bestyrelsens beretning  

3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab  

4. Indkomne forslag  

5. Fastsættelse af kontingent og indmeldelsesgebyr  

6. Fremlæggelse og godkendelse af budget for det kommende år  

7. Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleanter  

8. Valg af revisor  

9. Eventuelt


  • Stemmeret har de fremmødte medlemmer, der har betalt kontingent i det forudgående regnskabsår. Hvert medlem har én stemme.  
  • Ved stemmelighed afgør forpersonens stemme.  
  • Et medlem kan afgive stemme for op til to andre medlemmer ved skriftlig fuldmagt, som afleveres til dirigenten straks efter valg.  
  • Medlemmer, der er indmeldt senere end 14 dage før generalforsamlingen, har ikke stemmeret.  
  • Beslutninger træffes med simpelt flertal (én over halvdelen af de gyldige stemmer).  
  • Skriftlig afstemning anvendes, hvis begæret af én mødedeltager, eller ved personvalg.


Vedtægtsændringer kræver 2/3 flertal af de fremmødte medlemmer.


---


§ 7. Ekstraordinær generalforsamling  

  • Bestyrelsen kan skriftligt indkalde til ekstraordinær generalforsamling, når det ønskes, eller skal indkalde, når mindst 1/3 af medlemmerne kræver det skriftligt med præcise forslag til dagsordenen.  
  • Medlemmernes stemmeret ved ekstraordinær generalforsamling er som beskrevet i § 6.


---


§ 8. Bestyrelsen  

  • Bestyrelsen består af en forperson, 4 bestyrelsesmedlemmer og op til 2 suppleanter.  
  • Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år, således at halvdelen vælges på lige årstal, og resten på ulige årstal.  
  • Suppleanter vælges for 1 år og kan deltage i bestyrelsesmøder uden stemmeret.  
  • Bestyrelsen konstituerer sig med funktionstitler og arbejdsopgaver, minimum en næstforperson og en kasserer.  
  • Bestyrelsen fastsætter sin egen forretningsorden.


---


§ 9. Ledelsens tegningsregel  

  • Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold.  
  • Foreningen forpligtes ved underskrift af forpersonen samt enten næstforpersonen eller kassereren.  
  • Bestyrelsen kan godkende, at formand og kasserer kan råde over dankort og netbank hver for sig.  
  • Ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom samt optagelse af lån kræves underskrift af hele bestyrelsen og beslutning på generalforsamling.  
  • Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med foreningens formue; medlemmer eller bestyrelse hæfter ikke personligt.


---


§ 10. Opløsning  

  • Foreningen kan opløses ved ekstraordinær generalforsamling, hvis mindst 3/4 af de fremmødte medlemmer stemmer for det.  
  • Forslag om opløsning eller ændring af foreningens formål kan kun vedtages på en særlig indkaldt generalforsamling.  
  • Ved opløsning vil eventuel formue tilfalde et formål inden for foreningens oprindelige formål.


---


Vedtægterne blev godkendt på Kulhuse Saunalaugs generalforsamling den 18. maj 2024.


  • Vedtægtsændring den 18. maj 2023  
  • Vedtægtsændring den 22. maj 2022



Hold i dag

Nyheder

Sponsorer

Instagram